DE PASSIE VAN

Renate Borgstijn

 In de eerste “Passie van” hebben wij gesproken met Renate Borgstijn, HR Medewerker. Haar passie? Oldtimer brommers. “Ik en mijn partner Bram bouwen nu onze eigen brommer, heel gaaf vind ik dat!” Maar wat zijn oldtimer brommers precies? En hoe is deze passie ontstaan? Lees snel verder.

Hoe ben je begonnen met deze passie? “Ik moet zeggen dat ik altijd de vrijheid die een tweewieler mij biedt heel prettig heb gevonden. Fietsen vond ik vroeger dan ook heel leuk, en nu trouwens nog steeds. De oldtimer brommers is eigenlijk begonnen toen ik Bram ontmoette. Toen ik hem leerde kennen, had hij een Yamaha, wat nu de brommer is waar ik altijd op rijd. We gingen daar toen een rondje mee rijden en dat vond ik fantastisch. Toen heeft hij er later nog een brommer bij gekocht. En voor je het weet, ga je een huis kopen en moet er een garage komen voor de brommers want.. ‘anders gaan we niet samenwonen’. Dat zei Bram dan altijd spottend”, vertelt Renate lachend.

“Het is ook een ‘makkelijke’ hobby, want je hebt naast je autorijbewijs geen speciaal rijbewijs nodig. Dus toen ik Bram ontmoette, kon ik er meteen op rijden. Er zijn natuurlijk wel brommers die harder kunnen rijden dan de maximale 45 kilometer per uur. Wij hebben ook een brommer die harden dan 45 kilometer per uur gaat, laten keuren bij het RDW zodat we daar op kunnen rijden maar dan met een motorrijbewijs. Helaas heb ik nog geen motorrijbewijs dus mag ik daar nog niet op rijden. Maar ik vind het ook wel de charme van op de brommer rijden. Je kan heel hard gaan maar er is relatief weinig aan de hand. Bij motor rijden ga je vol gas en kan het gevaarlijk worden. Dat is bij brommers minder.

Ook vind ik de techniek een van de charmes van de oldtimers. Ik vind het fascinerend om te zien wat men vroeger al kon bouwen. Daarnaast is de techniek vrij basic waardoor je er makkelijker zelf aan kunt sleutelen. Nu sleutel ik zelf niet zoveel maar de brommers bieden je in ieder geval wel de mogelijkheid en dat vind ik leuk. Ook kun je de technologieën van tegenwoordig verwerken in de oldtimers.”

Wat maakt een brommer een oldtimer? Moet deze dan uit een bepaald jaar komen? “Ik durf niet precies te zeggen vanaf welk jaar een brommer een oldtimer is. Wel kan ik je vertellen dat onze oudste brommer uit 1971 komt. En onze nieuwste brommer uit 1986, die wordt ook gezien als een oldtimer.”

Ik kan merken dat je dit écht heel leuk vind. Besteed je hier in je vrije tijd ook veel tijd aan? “Ik besteed hier ongemerkt inderdaad best veel tijd aan. We hebben ook een vriendengroep die dezelfde passie delen, waardoor je veel over de brommers praat. Zo van: hoe hard gaat jouw brommer of wat ga je er deze winter aan het sleutelen? Ook komen onze vrienden langs om dan in de garage aan de brommers sleutelen. Dus al met al ben ik er stiekem best veel mee bezig. Ik moet ook de hele tijd lachen als ik over deze passie praat. Ik zie ons dan over de dijken heen racen. Ja, ik vind het echt geweldig!”

Je hebt dus naast een passie voor brommers ook een vriendengroep erbij? “Ja, leuk hè? Bram kende al wat mensen en eigenlijk is die groep steeds groter geworden. Ook met vrienden die nog geen brommer hadden, maar de oldtimers zo leuk vonden dat ze er zelf ook een hebben gekocht. Dus nu zijn we met ongeveer 15/16 man die regelmatig met elkaar gaan rijden.

We rijden vooral in de buiten gebieden, dus over dijken bijvoorbeeld. Het is daar een stukje rustiger, geen stoplichten, wat het lekkerder maakt om te rijden. Meestal zijn deze ritten in het voorjaar en de zomer, omdat het weer dan beter is. In de winter ligt er pekel op de weg en dat is niet goed voor je brommer. Ook is regen niet goed voor je brommer, naast dat het niet echt prettig is voor jezelf natuurlijk.

Maar er zijn ook georganiseerde ritten, zoals in Culemborg. Daar is een historische brommerclub die drie of vier keer per jaar ritten organiseert. En in Woerden heb je de Nationale Oldtimer Treffen die zet een rit uit waar mensen uit het hele land in mee rijden.”

Is het rijden op een oldtimer brommer eigenlijk anders dan een ‘normale’? “Het is eigenlijk niet veel anders dan een ‘normale’ brommer. Wel zijn de oldtimers schakelbrommers. Dat heb je tegenwoordig minder omdat mensen een brommer nemen voor het gemak en het schakelen dit iets bemoeilijkt.

Maar voor mij zijn de oldtimer brommers meer een beleving dan gewoon een hobby. Ik vind het prachtig om op de brommer te rijden, wind door de haren en nergens aan denken.”

Maar de oldtimers moet je ook onderhouden, neem ik aan? Sleutel je zelf ook aan de brommers? “Ik sleutel zelf minder aan de brommers dan mijn partner, Bram. Hij is momenteel voor mij een brommer aan het bouwen. Een brommer bestaat natuurlijk uit meerdere onderdelen zoals een frame, motorblok en wielen. Een oldtimer brommer is namelijk niet meer kant-en-klaar te koop, behalve als je mazzel hebt op Marktplaats. Dus vandaar dat wij de onderdelen los kopen en dat Bram deze dan in elkaar zet. Een soort groot bouwpakket maar dan voor gevorderden.

Ook hebben we een niet-gerestaureerde brommer gekocht. Deze haalt hij dan uit elkaar, repareert de onderdelen of maakt ze schoon en zet ze dan weer in elkaar. Dit is ook een van onze projecten. Eigenlijk had ik nooit verwacht dat wij deze hobby samen zouden delen en dat het zo’n groot deel van ons leven zou worden.”

“De brommer ziet er nu uit zoals hier boven afgebeeld. Deze moet er uiteindelijk uit komen te zien zoals onderstaand.”, vertelt Renate vol trots.

Je bent inderdaad erg enthousiast over je passie. Als je iemand in drie woorden wilt overtuigen om ook op oldtimer brommers te gaan rijden, wat zou je dan zeggen? “Oh, dat vind ik wel lastig. Een hobby is namelijk zo persoonlijk en iedereen vindt wat anders leuk. Maar als ik aan deze hobby denk, dan denk ik aan: vriendschap, vrijheid en lol. We maken altijd zoveel plezier met vrienden tijdens onze ritten met de oldtimers!”

Wil je meer weten over een van onze collega’s? Lees dan het interview met Radboud Sales Support Engineer, Fedor Couvert Accountmanager of Matijn Straatsma, Productmanager bij Inventum.

Collega's aan het woord

 “Het allerleukst vind ik het contact met de mensen van buiten. Overal leer je mensen kennen.”
Dirk Kruissen
Hoofd Service

“Beter milieu begint bij jezelf. Een kleine stap binnen de duurzaamheid is er ook een.”
Radboud de Haas
Sales Support Engineer

“Mijn passie ligt bij het kijken hoe er een verbeteringsslag gemaakt kan worden.”
Fedor Couvert
Accountmanager

Vacature: Productmanager Duurzaam

“Ik zou graag een eigen database willen ontwikkelen waar we 1.000 apparaten in kunnen monitoren.”
Matijn Straatsma
Productmanager